Gisteren verscheen er op de website van BNNVARA een artikel over dat maaltijdboxen 2 tot 4x zo duur zijn als gewone boodschappen. 1 Nu zijn wij ook wel eens kritisch op de prijzen, maar dit artikel is wel zo platgeslagen, zonder nuance en kort door de bocht dat we vinden dat hier toch wel wat kanttekeningen bij geplaatst mogen worden, en een lans mag worden gebroken voor de aanbieders van de maaltijdboxen, want dit is gewoon stemmingmakerij.
Niet alleen zijn de voordelen en hoor- en wederhoor uit het originele artikel in de ‘repost' weggehaald, ook zijn de opgetrommelde cijfers onjuist en is er volgens mij geen eigen research gedaan. Zoals dat inderdaad blijkt dat de prijzen van maaltijdboxen zijn achtergebleven bij de inflatie. 2. Het toepassen van Engelse prijzen (Tesco prijzen) op de Nederlandse markt en alleen omrekenen naar euro's schetst ook niet echt het goede plaatje. Een maaltijd op tafel zetten die je voor 2 personen inkoopt voor €2,50 per persoon is ook een stuk lastiger dan dit ‘opiniestuk' schetst.
En ja, natuurlijk is een maaltijdbox niet altijd goedkoop, ook die cijfers nemen we jaarlijks onder de loep3 maar de opgevoerde prijzen in dit stuk kloppen ook nog eens niet. Daarbij wordt de duurste box er uitgepikt (Green Chef), de gecommuniceerde prijs (€9,65) klopt niet, en dit is een box die zichzelf ook in de markt zet als een premium box. Niet voor de bonusprijzen shopper dus. Vervolgens wordt de box van HelloFresh gepakt en ook daar worden prijsclaims over gemaakt die niet kloppen (€7,90). En Green Chef is het kleine zusje van HelloFresh en niet andersom 🙂
Kijk eens naar Boerschappen, Ekomenu of Crisp die zich inzetten voor betere, duurzamere voeding en meer oog voor de manier van boeren en de natuur.
Same quantity is wat anders dan same quality
Maar dan verder inhoudelijk: waar komen de ingrediënten uit de supermarkt in dit onderzoek vandaan? Dat wordt niet gezegd, het gaat om de ‘same quantity of ingrediënts' dat is nogal wat anders dan de ‘same quality'. Veel van de maaltijdboxen zijn namelijk daadwerkelijk bezig met ‘beter eten'. Dus biologisch of duurzame ingrediënten waar mogelijk, en omdat het grote bedrijven zijn, kunnen ze daadwerkelijk verandering in onze voedselketen brengen, en dat doen ze ook. Maar daar wordt voor het ‘gemak' even aan voorbij gegaan.
Voortrekkersrol van maaltijdbox aanbieders
Kijk eens naar Boerschappen, Ekomenu of Crisp die zich inzetten voor betere, duurzamere voeding en meer oog voor de manier van boeren en de natuur. Nergens wordt er een melding gemaakt van leuke initiatieven zoals de Foodprint en de ‘Nationale Piskijker‘ van o.a. Ekomenu, waarmee er duidelijk wordt gemaakt hoeveel glysofaat er in ons eten kan zitten. Of de NoWasteArmy van Boerschappen waarmee je een box van producten krijgt uit reststromen, producten die worden afgekeurd voor sommige supermarkten.
Onder andere Ekomenu maakt zich al jaren hard voor betere voeding en is ook echt een voortrekker in de markt, wat anderen ook weer inspireert om hetzelfde te doen. Initiatieven komen op zoals Grutto, Crisp Weekbox, Boerschappen en ook de marktleiders zoals HelloFresh en Marley Spoon worden meegezogen.
De voordelen van maaltijdboxen
En dan hebben we het ook nog niet gehad over de voordelen van maaltijdboxen. Zoals het over het algemeen (1) beter geportioneerd eten, (2) en dus minder afval, (3) hulp bij gezonder eten, wel het comfort, maar niet daadwerkelijk een opwarm maaltijd (4), het vermijden van ultrabewerkt eten (5), het eten van duurzamere – en hier en – daar biologische ingrediënten (6), het duidelijk maken op de verpakkingen wat je eet, wat de voedingswaarden zijn, en waar je ingrediënten nou eigenlijk vandaan komen (7) het veranderen van de voedselketen door het verhogen van de vraag naar beter eten. (8). Het gemak wat het biedt en de inspiratie om weer nieuwe dingen te koken (9). Ik kan nog wel even doorgaan maar het punt is: alleen het benoemen van nadelen is te simpel.
Claims en een betere voedselketen
En ook al gebruiken de maaltijdbox aanbieders soms duurzaamheid, biologisch, beter boeren als ‘verkooptacktiek' het zet wel daadwerkelijk een verandering van de voedselketen in gang. Als ze deze claims maken, moeten ze ook daadwerkelijk er mee aan de slag. En daarmee verhogen ze de vraag naar beter geproduceerde producten. En ja dan zit er soms een deuk in één van de ingrediënten of is de tomaat niet perfect rond, maar om het nou weg te gooien zoals bij veel supermarkten het geval is..
als niemand die patronen doorbreekt dan blijven we bezig met hyperbewerkt, goedkoop voedsel, en blijft biologisch en duurzaam consequent duurder.
Patronen doorbreken
Verder mag er ook wel eens wat lof gaan naar maaltijdbox aanbieders die verandering in de manier van eten willen brengen in een maatschappij die steeds meer last krijgt van diabetes en obesitas. En nee dat is niet goedkoop, maar als niemand die patronen doorbreekt dan blijven we bezig met hyperbewerkt, goedkoop voedsel, en blijft biologisch en duurzaam consequent duurder. Dus er mogen ook wel wat credits naar de maaltijdbox aanbieders die zichzelf allerlei claims opleggen en daaraan vervolgens moeten voldoen. Veel van de maaltijdboxen zijn bijvoorbeeld bCorp4
Ook HelloFresh en Marley Spoon maken zich hier hard voor, al valt er ook wel eens een claim in het water, maar juist met die claims leggen ze zichzelf ook de druk op om het beter te doen. En dan is een artikel als dit: wel heel erg kort doort de bocht.
En ja we vergelijken maaltijdboxen, en testen ze dus ook daadwerkelijk, en we verdienen daar ook aan. Maar we zijn echt van mening dat het helpt met beter eten en een betere keten. Noem het beroepsdeformatie.
- Maaltijdboxen zijn tot vier keer zo duur als gewone boodschappen en dat is niet het enige nadeel, BNNVARA[↩]
- https://www.foodboxen.nl/prijzen-maaltijdboxen-blijven-achter-bij-inflatie/[↩]
- https://www.foodboxen.nl/kosten-maaltijdbox-per-jaar/[↩]
- https://www.bcorporation.net/en-us/[↩]
Typisch gevalletje van Headline-tje pakken, discussie genereren en naar je baas lopen en zeggen ‘moet je kijken wat mijn artikel teweeg heeft gebracht’. Jammer dat er geen sterke basis onder het artikel van BNN zit.