Zelf ben ik (Jochem) een collega van Jan Willem van Tilburg van Foodboxen.nl en werk ik voornamelijk aan andere websites, toch ben ik al lang actief binnen de foodbox markt, en jawel als klant van HelloFresh. Gezien ik best een blije klant ben wilde ik dit graag met de lezers van Foodboxen.nl lezen: want hoe is het nou om dik 2 jaar die gerechtjes te koken?
Vanaf 21 November 2021 aan de foodboxen
11 November 2021 kreeg ik mijn eerste box (4 dagen na de inschrijving), reeds 126 weken geleden. Sindsdien heb ik zo'n 378 maaltijden ontvangen van HelloFresh. Al is dit in de praktijk wel iets lager, want we hebben best vaak de dienst op pauze gezet. Ik schat dit in op zo'n 9 weken. Even een recap van de cijfers:
- +/- 3 boxen per week voor 2 personen, ongeveer 2,5 jaar.
- Kosten die we ongeveer gemaakt hebben: € 40 x 115 = € 4600,-
- Kortingen die we gebruikt hebben = +/- 100,- (hier later meer over)
Thuissituatie bij ons
Als afnemers van HelloFresh zijn wij met een gezin van 5 (met drie kleintjes onder de 6) en wij eten eigenlijk met 2 á 3 personen van de foodboxen, de kleintjes bij ons eten nog niet volledig mee met eten wat er spannend uitziet en dus koken we vaak iets wat lijkt op het gerecht van HelloFresh. En of mixen er wat mee met wat standaard groentes en/of wat friet of rijst, of spaghetti erbij. In de kern gebruiken wij HelloFrsh dus voor 2 personen.
Hoe tevreden ben ik met HelloFresh
Ik ben graag kritisch op producten, maar in het geval van HelloFresh ben ik dus gewoonweg tevreden, ik had liever iets getypt als: het is duur, we gooien veel weg of het is ongezond. Maar ik denk echt dat dit voor ons veel gezonder uitpakt dan de alternatieven. Tuurlijk: je kan heel gezond koken, maar die tijd heb ik niet om dat goed op te pakken, in te kopen. etc.
Maar in mijn persoonlijke geval ben ik zelfs een beetje het eten van de week om HelloFresh heen gaan bouwen en zou ik eigenlijk niet eens goed zonder kunnen.
Ik heb thuis weinig tijd rondom het eten en inkopen doen en dit gaat allemaal niet perfect, dus de HelloFresh mix erin doet het zeer goed als vaste ‘baken' rond het eten van de week. Een voordeel wat je vaak niet hoort maar wat wij wel hebben: Je hoeft veel minder weg te gooien. Iets waar wij een hekel aan hebben en doordat Hellofresh goed aansluit bij ons is ons koelkast beleid enorm verbeterd.
Jaren terug woonde ik zelf in Amsterdam en waren we nog veel drukker dan nu, toen was het in veel gevallen of een makkelijk hapje op tafel zetten of gewoonweg iets bestellen. Dat is zeker niet goedkoper en gezonder dan een box er tussendoor mixen.
Jochem
De veranderingen van HelloFresh sinds 2,5 jaar terug
Dingen die beter gaan nu dan wat jaartjes geleden:
- De gerechten lijken iets makkelijk om te maken.
- Er is een grotere verscheidenheid in de gerechten.
- De tijdsduur van gerechten klopt wat beter, in het begin klopte dit niet, althans ik haalde de tijd niet.
- De Mexicaanse gerechten waren slecht maar zijn na verloop van tijd beter geworden.
Dingen die nog wel iets beter mogen:
- De kortingen voor iemand die al jaren klant is vallen wat tegen.
- Een innovatie wellicht: Waarom niet een lijst sturen van wat je standaard als klant in huis moet hebben zodat je deze niet ineens mist als je iets wilt maken. (bijv. witte wijn azijn, suiker, bouillon blokjes, etc) Zou leuk zijn om dit eens per jaar te versturen.
- Ze mogen wel iets minder e-mails versturen!
- De tomaten vind ik vaak tegen vallen, ik heb altijd kleine cherry tomaatjes liggen als back-ups in de koelkast.
Is er een gebrek aan korting voor eigen gebruik?
Soms krijg je wel eens een email met de volgende tekst:
” Hier is een bedankje om jezelf te trakteren op extra lekkers. Een tussendoortje, dessert of bijgerecht. Probeer wat nieuws in je volgende box met € 10 korting. Bespaar € 10 “
Maar dat is dus vervolgens een korting op een ‘nieuw' product dat je moet afnemen, dus bijvoorbeeld een ontbijt of iets anders. Zelf zou ik het beter vinden als er ook een korting zou zijn voor jezelf, gewoon een tientje eraf als je 100 boxen thuis hebt gehad.
Zoiets zou er toch wel af moeten kunnen?
Overigens ben ik best tevreden ook met die andere boxen: ooit een ontbijtbox en een fruitbox geprobeerd. Beiden waren wel OK. Maar ik heb op dit vlak geen herhaal bestelling gedaan. Meer leuk om een keer uit te proberen.
Conclusie
Ik ga vrolijk door met HelloFresh en denk dat de box zelf een kleine besparing is in verhouding tot voorheen: Immers er wordt minder afhaal besteld! (En dat is echt wel fors duurder) Zoals ook in de intro gezegd: Ik doe niets liever dan negatief berichten over bedrijven, maar HelloFresh is voor ons echt een onmisbaar element in het avondeten geworden. 😬
Zo'n box is niet perfect, er zijn foutjes, soms klopt het niet, soms mist er een gerecht, soms is de bestelling wat traag, etc. etc. Toch is mijn ervaring positief. Nu maar hopen dat HelloFresh deze review tot hier een keertje leest en echt even een mooie korting activeert! 😉Want de kortingen voor vaste klanten, die kunnen nog wel wat beter!