Zelf ben ik (Jochem) een collega van Jan Willem van Tilburg van Foodboxen.nl en werk ik voornamelijk aan andere websites, toch ben ik al lang actief binnen de foodbox markt, en jawel als klant van HelloFresh. Gezien ik best een blije klant ben wilde ik dit graag met de lezers van Foodboxen delen: want hoe is het nou om dik 3 jaar die gerechtjes te koken?
Vanaf 21 November 2021 aan de foodboxen
11 November 2021 kreeg ik mijn eerste box (4 dagen na de inschrijving), reeds 172 weken geleden. Sindsdien heb ik zo'n 516 maaltijden ontvangen van HelloFresh. Al is dit in de praktijk wel iets lager, want we hebben best vaak de dienst op pauze gezet. Ik schat dit in op zo'n 9 weken. Even een recap van de cijfers:
- +/- 3 boxen per week voor 2 personen, ongeveer 2̶,̶5 3,5 jaar.
- Kosten die we ongeveer gemaakt hebben: € 40 x 140 = € 5600,-
- Kortingen die we gebruikt hebben = +/- 100,- (hier later meer over)
Update maart 2025: Inmiddels zijn we 10 maanden verder en zijn we al bijna 3,5 jaar klant. Onze ervaring blijft grotendeels zoals eerder beschreven, dus het is zeker de moeite waard om verder te lezen. Wel merken we een verandering: we pauzeren Hellofresh nu vaker en vinden het jammer dat sommige producten een onduidelijke herkomst hebben of slechts één sterk aanwezige herkomst, waardoor het lastig is om te bepalen hoe biologisch ze echt zijn. Hier is zeker nog ruimte voor verbetering! Desondanks blijven we onze ervaring beoordelen met een ‘7 á 8’ en blijven we tevreden gebruikers. We hopen alleen dat Hellofresh zich blijft ontwikkelen!

Thuissituatie bij ons en onze ervaringen
Als gezin van vijf, met drie jonge kinderen onder de zes jaar, maken wij gebruik van HelloFresh.
We merken echter dat we meestal met slechts twee à drie personen van de maaltijdboxen eten, omdat onze kleintjes vaak nog niet alles eten wat er wat spannend uitziet. Daarom passen we de gerechten vaak aan door wat extra groenten, friet, rijst of spaghetti toe te voegen, of we koken iets wat lijkt op het HelloFresh-gerecht.
In de praktijk bestellen en gebruiken we HelloFresh dus eigenlijk voor twee personen. (We bestellen ook een box voor 2 personen)
Hoe tevreden ben ik met HelloFresh
Ik ben graag kritisch op producten, maar in het geval van HelloFresh ben ik dus gewoonweg tevreden, ik had liever iets getypt als: het is duur, we gooien veel weg of het is ongezond. Maar ik denk echt dat dit voor ons veel gezonder uitpakt dan de alternatieven. Tuurlijk: je kan met verse ingrediënten gezonder koken, maar die tijd heb ik niet om dat goed op te pakken, in te kopen. etc. Dus ja dan is de ervaring al vrij snel goed!
Maar in mijn persoonlijke geval ben ik zelfs een beetje het eten van de week om HelloFresh heen gaan bouwen en zou ik eigenlijk niet eens goed meer zonder Hellofresh kunnen. (Aaaah!)
Ik heb thuis weinig tijd rondom het eten en inkopen doen en dit gaat allemaal niet perfect, dus de HelloFresh mix erin doet het zeer goed als vaste ‘baken' rond het eten van de week. Een voordeel wat je vaak niet hoort maar wat wij wel hebben: Je hoeft veel minder weg te gooien. Iets waar wij een hekel aan hebben en doordat Hellofresh goed aansluit bij ons is ons koelkast beleid enorm verbeterd.
Jaren terug woonde ik zelf in Amsterdam en waren we nog veel drukker dan nu, toen was het in veel gevallen of een makkelijk hapje op tafel zetten of gewoonweg iets bestellen. Dat is zeker niet goedkoper en gezonder dan een box er tussendoor mixen.
Jochem
De veranderingen van HelloFresh sinds 2̶,̶5̶ 3,5 jaar terug
Dingen die beter gaan nu dan wat jaartjes geleden:
- De gerechten lijken iets makkelijker om te maken.
- Er is een grotere verscheidenheid in de gerechten.
- De tijdsduur van gerechten klopt wat beter, in het begin klopte dit niet, althans ik haalde de tijd niet.
- De Mexicaanse gerechten waren slecht maar zijn na verloop van tijd beter geworden.
Dingen die nog wel iets beter mogen:
- De kortingen voor iemand die al jaren klant is vallen wat tegen.
- Een innovatie wellicht: Waarom niet een lijst sturen van wat je standaard als klant in huis moet hebben zodat je deze niet ineens mist als je iets wilt maken. (bijv. witte wijn azijn, suiker, bouillon blokjes, etc) Zou leuk zijn om dit eens per jaar te versturen.
- Ze mogen wel iets minder e-mails versturen!
- De tomaten vind ik vaak tegen vallen, ik heb altijd kleine cherry tomaatjes liggen als back-ups in de koelkast.
Is er een gebrek aan korting voor eigen gebruik?
Soms krijg je wel eens een email met de volgende tekst:
“Hier is een bedankje om jezelf te trakteren op extra lekkers. Een tussendoortje, dessert of bijgerecht. Probeer wat nieuws in je volgende box met € 10 korting. Bespaar € 10“
Maar dat is dus vervolgens een korting op een ‘nieuw' product dat je moet afnemen, dus bijvoorbeeld een ontbijt of iets anders. Zelf zou ik het beter vinden als er ook een korting zou zijn voor jezelf, gewoon een tientje eraf als je 100 boxen thuis hebt gehad.
Zoiets zou er toch wel af moeten kunnen?
Overigens ben ik best tevreden ook met die andere boxen: ooit een ontbijtbox en een fruitbox geprobeerd. Beiden waren wel OK. Maar ik heb op dit vlak geen herhaal bestelling gedaan. Meer leuk om een keer uit te proberen.
Conclusie: Mijn review van Hellofresh
Ik ga vrolijk door met HelloFresh en denk dat de box zelf een kleine besparing is in verhouding tot voorheen: Immers er wordt minder afhaal besteld! (En dat is echt wel fors duurder) Zoals ook in de intro gezegd: Ik doe niets liever dan negatief berichten over bedrijven, maar HelloFresh is voor ons echt een onmisbaar element in het avondeten geworden. 😬
Zo'n box is niet perfect, er zijn foutjes, soms klopt het niet, soms mist er een gerecht, soms is de bestelling wat traag, etc. etc. Toch is mijn ervaring positief. Nu maar hopen dat HelloFresh deze review tot hier een keertje leest en echt even een mooie korting activeert! 😉Want de kortingen voor vaste klanten, die kunnen nog wel wat beter!
Het zou handig zijn wanneer het HelloFresh account te delen is binnen het gezin, omdat dan de andere gezinsleden ook kunnen bestellen of mee kunnen kijken via hun eigen device
Ik ben plotseling ziek geworden (heftige griep) en moet nog wennen aan het moment waarop je de box op pauze kunt zetten. (Ik ben van leveringsdatum van donderdag naar woensdag verhuisd.) Op zich niet erg, maar nu zit ik met boxen die ik niet op kan maken omdat ik te moe ben om een maaltijd te koken en het recept niet kan volgen. Ook heb ik totaal geen trek in eten. Wat te doen als je plotseling ziek wordt?
@Ria
Beterschap! Dat is inderdaad iets wat ze moeten veranderen. Wij merken zelf dat best wat uit de box lang houdbaar is (behalve dan het vlees en dergelijke) dus je moet het dan een weekje uitstellen en wat maken met de ingrediënten die nog wel goed zijn. Niet ideaal, maar misschien wel een oplossing.
Volgens mij werkt dat voor ons wel, wij hebben het geloof ik op twee telefoons draaiende.
[…] nog volop alternatieven. Zo zijn wij overwegend positief over HelloFresh en Marley Spoon. In onze HelloFresh-review lees je waarom deze dienst bij ons goed uit de verf kwam: van de versheid van ingrediënten tot de […]